när jag träffade honom. då på årets ljusaste dag. och du frågade om en kyss.

av appelpaj

När jag ringde dig den där sommarkvällen första gången var du sval och trygg. Precis som nu. Jag pratade och pratade och hade precis fått min första egna lägenhet och målat klart väggar och golv. Jag var stolt och ringde dig från bilen när åkte hem för att sova en av de sista nätterna hemma i mitt flickrum. De var den näst sista dagen i juni och jag minns allt så tydligt. Hur gråten långsamt under våren hade upphört och när du stod där då på midsommarnatten och bara fanns. Nyfiken på mig och mina läppar. Det var enkelt och självklart att prata och att skratta. Och när du gick på toa en gång under kvällen var min första tanke att ” nu, nu drar han”. Han var liksom lite för snygg och hade lite för vackert skägg. Jag fick hålla hans kavaj som gisslan. Och jag minns hur jag drog in doften från han kavajkrage och lukten kändes så ny, och självklar. Men han kom tillbaka. Med kyssar.

